Strona główna Odchudzanie 8 powodów, dla których dieta intermittent fasting skutecznie odchudza

8 powodów, dla których dieta intermittent fasting skutecznie odchudza

- Karol Wyszomirski
1080 wyświetleń

Dieta intermittent fasting

Dieta intermittent fasting czy też „poszczenie”, to część tradycji wielu kultur oraz skuteczny mechanizm leczenia, stary jak sama ludzkość.

Gdy robisz przerwy od jedzenia i pościsz, w twoim organizmie zachodzi wiele pozytywnych zmian, z których możesz nie zdawać sobie jeszcze sprawy. Zanim jednak opowiem Ci więcej o tym, jak pozytywnie post wpływa na twoje ciało, to warto, abyś wiedział, że poszcząc, angażujesz się w czynność zakorzenioną głęboko w twoim DNA i praktykowaną przez twoich przodków od tysiąc leci.

Nigel Guy Wilson brytyjski uczony i wykładowca w Oxford, autor Encyklopedii Starożytej Grecji piszę: „Platon w swoich notatkach pisał: „Pościłem dla osiągnięcia większej sprawności fizycznej i umysłowej”. Z kolei Plutarch – jeden z największych pisarzy Starożytnej Grecji oraz Hipokrates – lekarz grecki, jeden z prekursorów współczesnej medycyny, zalecali stosowanie postu zdrowotnego ponad 2000 lat temu.”

„Każdy z nas nosi w sobie uzdrawiającego lekarza, musimy tylko pomóc w jego pracy. Nasze naturalna siła uzdrawiająca jest największą siłą w procesie zdrowia. Jedząc w trakcie choroby dokarmiasz swoją dolegliwość”

Hipokrates

Spójrz na dzisiejszy świat. Media bombardują nas ciągłami reklamami przeróżnych produktów spożywczych. Płatki śniadaniowe, rogaliki, batoniki, ciasteczka, soczki, szybkie przekąski – wszystko to trucizna, która rujnuje nasze zdrowie i niszczy organizmy.

Co gorsza, przez ostatnie 20 lat, radzono nam, żeby jeść 5 posiłków dziennie, aby jeść często małe porcje, że pomiędzy posiłkami, warto jest spożywać przekąski. Nie mówiąc już o dużych ilościach pszenicy i zbóż rafinowanych.

Ludzki organizm genetycznie i biochemicznie nie jest przystosowany, aby czerpać energię i wartości odżywcze z takich „pokarmów” oraz nieustannie przyjmować i przetwarzać pokarm. A niestety właśnie tak robi większość ludzi.

Insulinoopornosc i dieta intermittent fasting

Insulinooporność i dieta intermittent fasting

Konsekwencją tego, w pierwszej kolejności jest insulinooporność, która zwiększa ryzyko zachorowania na demencje, nowotwory piersi i jelita oraz przyczynia się do wysokiego ciśnienia krwi. U kobiet podwyższony poziom insuliny prowadzi do powstawania trądziku, huśtawek nastroju, nadmiernego owłosienia, nadmiernego przyrostu masy mięśniowej, nieregularnych miesiączek, zespołu policystycznych jajników i bezpłodności.

Na szczęście można tego wszystkiego uniknąć i w prosty sposób zadbać o swoje zdrowie.

Znajomość zasad stosowania diety intermittent fasting (postu okresowego) pozwala dużo efektywniej funkcjonować na co dzień, ponieważ odpowiednio przeprowadzony post przynosi efekty podobne do ćwiczeń, pozwala pozbyć się insulinooporności, skuteczniej niż jakakolwiek inna znana metoda oraz aktywuje proces autofagii, dzięki któremu organizm dokonuje samo-naprawy.

Dlatego też warto dowiedzieć się, jak właściwie stosować post, jeśli chcemy poprawić stan zdrowia i efektywnie spalać tkankę tłuszczową.

W tym artykule zamieszczam fragment najnowszego ebooka pt. „Schudnij Skutecznie z Intermittent Fasting” wraz z 8 powodami dla których dieta intermittent fastin skutecznie odchudza.

6 Powodów dla których dieta intermittent fasting skutecznie odchudza

1. Powoduje wzrost poziomu hormonu wzrostu

Hormon wzrostu, nazywany hormonem młodości, jest kluczowy dla utrzymania optymalnego zdrowia, witalności, siły i wyników treningowych. Wykazano, że znacznie zwiększa on wrażliwość insulinową, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej i powoduje wzrost siły i czystej masy mięśniowej.

Po 30 roku żucia, poziom hormonu wzrostu z roku na rok drastycznie spada. Spadek hormonu wzrostu powoduje szybsze starzenie się i spowolnienie metabolizmu.

Na szczęście wiele badań, w tym badanie opublikowane w The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism wykazało, że podczas postu poziom hormonu wzrostu we krwi może wzrosnąć nawet 5 krotnie.

Z kolei inne badanie opublikowane w Journal of Clinical Investigation wykazało, że u osób, które pościły przez 7 dni, poziom hormonu wzrostu we krwi wzrósł o 1250%! 

Jednym z kluczowych mechanizmów, który sprawia, że post jest tak skuteczny, to właśnie pobudzanie wydzielania hormonu wzrostu, który stymuluje wzrost mięśni. Im więcej mięśni, tym więcej energii potrzebują do zasilania, a to oznacza, że gdy odpowiednio zaprogramujesz organizm – włączysz turbo spalanie tłuszczu!

2. Obniża poziomu insuliny

Wiesz, że podniesiony poziom insuliny we krwi oznacza gromadzenie. Niski zaś oznacza opróżnianie zapasów, czyli moment gdy organizm wchodzi w tryb spalania.

Gdy w organizmie wzrasta poziom insuliny, wchodzi on w tryb gromadzenia zapasów. Przestaje wtedy korzystać z wewnętrznych rezerw paliwa, tylko przerzuca się na pokarm dostarczany z zewnątrz. Nie ma więc potrzeby korzystania z rezerw, ponieważ energie dostaje na bieżąco. Co więcej, badania wyraźnie pokazują, że wyrzuty insuliny zaburzają i obniżają produkcje hormonu wzrostu.

Post to najsilniejsza naturalna metoda na obniżenie poziomu insuliny i poprawę wrażliwości na nią. Badanie opublikowane w Translational Research Volume 164 wykazało, że post okresowy potrafi obniżyć nawet o 31% poranny poziom insuliny. Dzieje się tak, ponieważ gdy poziom insuliny spada, wzrasta poziom glukagonu (hormonu szczupłości), który spala tkankę tłuszczową.

3. Przyspiesza metabolizm

Post przywraca naturalną równowagę hormonalną organizmu. Powodując wzrost poziomu hormonu wzrostu, wzrost glukagonu oraz wzrost ketochalamin (adrenaliny i noradrenaliny) – co przyspiesza rozkład tkanki tłuszczowej i ułatwia organizmowi wykorzystanie jej jako źródło energii.

Jak możemy wyczytać w badaniach opublikowanych w American Journal of Physiology i The American Journal of Clinical Nutrition, których autorzy wykazali, że krótkoterminowe okresy postu zwiększają tempo metaboliczne o 3,6-14% i przyspieszają spalanie kalorii.

4. Aktywuje enzym AMPK

Post aktywuje enzym AMPK – centralny enzym regulujący metabolizm, który zarządza gospodarką energetyczną. AMPK – reguluje m.i. łaknienie, metabolizm lipidów, ekspresję genów oraz wrażliwość tkanek na insulinę. AMPK działa na zasadzie przełącznika metabolicznego. Gdy zostaje aktywowany, stymuluje wątrobę do spalania tłuszczu i produkcji ciał ketonowych. 

5. Redukuje stany zapalne

Jak dowiedziałeś się z mojej pierwszej książki Biohacking – przewodnik dla początkujących, stany zapalne przyczyniają się do powstawania niemal wszystkich chorób cywilizacyjnych. Krótkie okresy postu pozwalają organizmowi na regeneracje, oczyszczenie się z toksyn oraz redukcje stanów zapalnych – jak możemy wyczytać z  badań opublikowanych w 2007 roku w Free Radical Biology and Medicine i Annals of Nutrition and Metabolism.

6. Aktywuje autofagie

Post aktywuje proces autofagii, za której odkrycie w 2016 roku profesor Yoshinori Ohsumi otrzymał Nagrodę Nobla. Autofagia oznacza „samozjadanie” i odnosi się do procesu, w którym organizm eliminuje odpadki, łącznie z toksynami i odzyskuje uszkodzone elementy komórek. Autofagia jest to bardzo ciekawym procesem, w którym organizm włącza procesy odpowiedzialne za detoksykacji, samo-naprawę, samo-leczenie i regeneracje. Można to porównać do „restartu” komórek.

7. Naprawia jelita

Gdy pościsz, twój układ pokarmowy odpoczywa i się regeneruje. Gdy jelita nie są zajęte nieustanną pracą, następuje czas na regeneracje i naprawę ścian jelit oraz rozrost dobrych bakterii takich jak np. Akkermansia, która stymuluje lita to zwiększenia produkcji śluzu, zwiększając tym samym ochronę przed patogenami. 

Badanie opublikowane w czasopiśmie Nature Communications w 2013 roku wykazało, że bakterie te poprawiają wrażliwość na insulinę oraz regulują wzrost stężenia cukru we krwi po jedzeniu. Co więcej, okresowe posty zwiększają liczbę bakterii z rodzaju Lactobacillus posiadających właściwości psychobiotyczne.

7. Zwiększa biogeneza mitochondrialną

Post zwiększa biogeneza mitochondrialną, czyli powstawianie nowych mitochondriów. Co więcej, zwiększa potencjał działania mitochondriów, dzięki czemu nasze komórki mogą utylizować znacznie więcej energii i pracować efektywniej.

Schudnij Skutecznie z dietą Intermittent Fasting

Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób stosować intermittent fasting (post okresowy), aby skutecznie schudnąć i poprawić stan zdrowia, to możesz to zrobić z moim najnowszym poradnikiem Schudnij Skutecznie z Intermittent Fasting.

Napisałem poradnik, jaki sam chciałbym przeczytać wiele lat temu. Łatwy w zrozumieniu i praktyczny w stosowaniu. Tak, abyś zaraz po jego przeczytaniu, mógł wprowadzić w życie prezentowane tu koncepcje i metody.

Poradnik jest dostępny zarówno w wersji dla kobiet, jak i dla mężczyzn.


Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1548337/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6758355/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S193152441400200X

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2405717/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10837292/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17291990/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17374948/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23860099/

Przeczytaj również

Skomentuj artykuł